„to co zostanie”


 Zbigniew Herbert

Testament

Zapisuję czterem żywiołom
to co miałem na niedługie władanie

ogniowi – myśl
niech kwitnie ogień

ziemi którą kochałem za bardzo
ciało moje jałowe ziarno

a powietrzu słowa i ręce
i tęsknoty to jest rzeczy zbędne

to co zostanie
kropla wody
niech krąży między
ziemią niebem

niech będzie deszczem przezroczystym
paprocią mrozu płatkiem śniegu

niech nie doszedłszy nigdy nieba
ku łez dolinie mojej ziemi

powraca wiernie czystą rosą
cierpliwie krusząc twardą glebę

wkrótce zwrócę czterem żywiołom
to co miałem na niedługie władanie

– nie powrócę do źródła spokoju

fot.A.Bober

Z. Herbert

Last Will And Testament

I will to the four elements
that over which I’ve held a brief domain

to fire – thought
let the fire blossom

to the earth which I loved too much
my body a barren seed

to the air – my words and hands
and longings that is to say superfluous things

and that which shall remain
a drop of water
let it move between
the heaven and the earth

let it be transparent rain
a fern of frost a snowflake

never having reached heaven
let it return to that vale of tears my earth

as pure faithful dew
patiently crumbling hard soil

soon I will give back to the four elements
that over which I’ve held a brief domain

I will not return
to the source of peace