PORTRAIT OF A WOMAN…


Wisława Szymborska

PORTRAIT OF A WOMAN

She must be a variety.


Change so that nothing will change.

It’s easy, impossible, tough going, worth a shot.
Her eyes are, as required, deep, blue, gray,
dark merry, full of pointless tears.
She sleeps with him as if she’s first in line or the only one on earth.
She’ll bear him four children, no children, one.
Naive, but gives the best advice.
Weak, but takes on anything.
A screw loose and though as nails.
Curls up with Jasper or Ladies’Home Journal.
Can’t figure out this bolt and builds a bridge.
Young, young as ever, still looking young.
Holds in her hand a baby sparrow with a broken wing,
her own money for some trip far away,
a meat cleaver, a compress, a glass of vodka.
Where’s she running, isn’t she exhausted.
Not a bit, a little, to death, it doesn’t matter.
She must love him, or she’s just plain stubborn.
For better, for worse, for heaven’s sake.
7129536-md
fot. Dina Bova

Wisława Szymborska, Portret kobiecy

Musi być do wyboru.
Zmieniać się, żeby tylko nic się nie zmieniło.
To łatwe, niemożliwe, trudne, warte próby.

???????????????????????????????

fot. MrsDalloway

Oczy ma, jeśli trzeba, raz modre, raz szare,
czarne, wesołe, bez powodu pełne łez.

              

n-31chet beker

fot.William Claxton

  Śpi z nim jak pierwsza z brzegu, jedyna na świecie.

                                        Urodzi mu czworo dzieci, żadnych dzieci, jedno.

Naiwna, ale najlepiej doradzi.

Słaba, ale udźwignie.

376fot. nieznany

Nie ma głowy na karku, to będzie ją miała.
Czyta Jaspersa i pisma kobiece.

Georges Dambier

fot. Georges Dambier

Nie wie po co ta śrubka i zbuduje most.

375  fot. nieznany

Młoda, jak zwykle młoda, ciągle jeszcze młoda.

10

fot.  DAVID  ARMSTRONG

Trzyma w rękach wróbelka ze złamanym skrzydłem,

1956 Photo

fot. Bert Hardy

własne pieniądze na podróż daleką i długą.
tasak do mięsa, kompres i kieliszek czystej.
Dokąd tak biegnie, czy nie jest zmęczona.
Ależ nie, tylko trochę, bardzo, nic nie szkodzi.

GARRY WINOGRAND

fot. Garry Winogrand

Albo go kocha, albo się uparła.
Na dobre, na niedobre i na litość boską.

362 fot. nieznany