W teatrze dłoni…/Theatre of hands…


Ten wpis zaczął się od napisania przeze mnie własnego tekstu (zwanego skromnie – próbą wiersza)

Krótki poemat frazeologiczny

A gdy by tak… 

Nie  bronić się rękami i nogami,

nie siedzieć   z założonymi rękami

nie być ślepym narzędziem  w czyichś rękach,

nie wyciągać kasztanów  z ognia   cudzymi rękami 

 

A gdyby tak…

Postanowić  mieć czyste ręce

a nawet zacząć nosić kogoś na rękach

na własną rękę

 

 To naprawdę ma  ręce i nogi

Oczywiście miałoby się wtedy pełne ręce roboty

ale z drugiej strony

takiej okazji nie można wypuścić  z rąk

Czułoby się  że coś jest  w MOICH RĘKACH

To co że już nie czuć rąk

że się urabia ręce po łokcie

Najważniejsze

 że  TAKICH  można policzyć na palcach

jednej ręki

‚Panel of Hands‚, El Castillo Cave in Spain

Rękami można wykonać
700 000 znaków

Są to gesty:

rytualne

 socjalne

 funkcjonalne 

emocjonalne

Czasami sama próba podjęcia gestu, układ dłoni, dotyk, zbliżenie własnej dłoni do innej –  buduje znaczenia i nadaje sens relacjom międzyludzkim.
Ściskamy czyjeś dłonie, czasami energicznie , czasami jest to jedynie lekki uścisk. Bywa, że ukrywamy swoje dłonie za plecami , nerwowo je zaplatając . Zrelaksowani zakładamy ręce za głowę. Ale już zniecierpliwieni zaczynamy stukać palcami o blat stołu, doprowadzając rozmówcę lub słuchacza do furii.
Gdy pomyślałam o tej liczbie-  700 000 – zaczęłam się zastanawiać ile z tych gestów jest tymi przyjaznymi, pełnymi miłości i szacunku wobec drugiego człowieka… 

Myślę często o dłoniach, przyglądam się swoim własnym; obserwuję dłonie innych ludzi, zastanawiam się nad nagromadzoną w nich energią, ich delikatnością czy szorstkością.
Fascynują mnie dłonie starszych osób – w tych dłoniach pełnych wyżłobień, pokrytych naskórkiem cieniutkim jak papier,  w nich kryje się historia ich życia…

M.TorosianSanctuary1976. via here. A. Van Gelder, Louise Bourgeois

Rysunki dłoni Albrecht Dürera  – wciąż zachwycające, pełne emocji. Odwzorowane z taka pieczołowitością.  

 

Albrecht Dürer, Lewa dlon apostola

Albrecht Dürer, Studium dłoni do obrazu Chrystus wśród uczonych w Piśmie

Albrecht Dürer,“Praying Hands”

Albrecht-Durer, Study of three hands artist

Study of hands for ‚Spanish Monks‚. by Sir David Wilkie

Jean Auguste Dominique Ingres:Study of Hands and Feet for The Golden Age

Dante Gabriel Rossetti – Study of Hands

Van Gogh 1885-03–1885-04, Nuenen –Study, Three Hands, Two Holding

Auguste Rodin, Lovers’ Hands 1904, Marble

Nie wiem czy jakiemukolwiek rzeźbiarzowi , udało się opowiedzieć  w tak cudowny, subtelny sposób  o miłości. 

 ***(daj rękę)

daj rękę 
zaprowadzę cię w krajobraz miasta Li 
tam delikatne kolory płowieją 
w słońcu 
ziemia oddycha 
jakby nie żyła 
i spokojny uśmiech mistrza 
na ziemi 

twoje włosy wiatru pełne 
przylgną do policzków 
twoje dłonie pragnieniem zgięte 
palcami otwartymi zakwitną 
cisza mieszka 
w spojrzeniu mistrza Li 

patrzy oczodołami 
i słońce nazywa po imieniu 
i światło 
w słowie pieści 
jak włosy 
i kolor gładzi 
i mówi 
dłoń ucisz wyciągniętą 
a świat ci podam 
na dłoni

Halina Poświatowska

Rodin, Katedra

Hendrick Goltzius, Prawa ręka artysty (De cromme handt), 1588

Leonardo da Vinci, Studium dłoni, ok. 1485 r.

Edgar Degas, Study of Hands, 1859

My Mother’s Hands by André Kertész

1919 Budapest

„Wszyscy mamy ręce, ale jakoś nikt nie myśli o ich uprawie, o nadaniu im- poprzez delikatność, niuanse, pozycje- ekspresyjności absolutnej. Lubimy podziwiać je na obrazach, mówić o ich symbolice, ale nie potrafimy zmusić ich do wyrażania naszej własnej osobowości, do objawienia wszelkich naszych wewnętrznych poruszeń. A więc niech twoja dłoń będzie zjawiskowa, niech to będzie dłoń nerwowa, napięta aż do skurczu. Albo też całkiem inna- ciężka, groźna, twarda i budząca lęk. Obecność dłoni, ich wygląd powinny być czymś więcej nić rozmowa, niż płacz, uśmiech lub modlitwa. Albowiem dłonie mogą mieć oczy wówczas, gdy oczy spoglądają wewnątrz.”

E. Cioran, Na szczytach rozpaczy

Fot. Bill Brandt

Leśmian Bolesław

* * * [Z dłońmi tak splecionymi, jakbyś klęcząc, spała,]

Z dłońmi tak splecionymi, jakbyś klęcząc, spała,
W niedostępne mym oczom wpatrzona widzenie,
Płaczesz przez sen i wstrząsem wylęklego ciała
Błagasz o nagłą pomoc, o rychłe zbawienie[…]”

Fot. Bill BrandtBrassaï – Les mains de Léon-Paul Fargue et de Louise de Vilmorin, 1935

W.Szymborska

 

DŁOŃ

 

Dwadzieścia siedem kości,

trzydzieści pięć mięśni,

około dwóch tysięcy komórek nerwowych

w każdej opuszce naszych pięciu palców.

To zupełnie wystarczy,

żeby napisać Mein Kampf

albo Chatkę Puchatka.

 Perfect Hands of the DayJuul Kraijer, Hand of the 16 year old artistAlfred Stiegliz, Hands, Dorothy Norman I, 1931Alfred Stiegliz, [Georgia O’Keefe’s] Hands, 1918Robert Mapplethorpe, Lucinda’s Hand, 1985

Linda Elvira PiedraWracam do tego zdjęcia, często, jest w nim jakaś tajemnica, myślę o nim – o uczuciach twórcy i swoich…

Maria Pawlikowska-Jasnorzewska
MIŁOŚĆ

W dłoniach czuje usta, jak ćwieki
leży, zależna, od jutra,
zespolona z ziemią na wieki,
pocałunkiem
twardym jak mutra.

Berenice Abbott, “Cocteau’s Hands,” Paris, 1927