Sagrada Familia w detalach


W ogrodach Gaudiego

Reminiscencje z Sagrady Familii. 

” Piękno posiada tylko jedną odmianę; brzydota ma ich tysiące. Mówiąc po ludzku dzieje się tak dlatego, ponieważ piękno jednynie kształtem rozważanym w najprostszej  relacji, niemal doskonałej symetrii, najgłębszej harmonii z naszym organizmem.” V. Hugo

Fot. A.Bober

Pamiętam do dziś wrażenia, jakie wywołał we mnie widok Sagrada Familia w Barcelonie. Zatopiłam się aparatem w detalach, bo i nie można było tego zjawiska ogarnąć w całości. Kiedy patrzy  się na katedrę od zewnątrz odnosi się wrażenie, że nafaszerowana jest symbolika. Jedyne co mi przeszkadzało to bliska obecność innych budynków wokół katedry. Jakby brakowało jej powietrza , przestrzeni, oddechu.

Fot. A.Bober

Fot. A.Bober

I to nieustanne czerpanie z natury, w tym Gaudi jako architekt – artysta , nie miał sobie równych.

Fot. A. Bober

„Osiągnęliśmy moment, w którym nawet kamienie przemawiają!”
Torras i Bages

Fot. A. Bober

Fot.A.Bober

Ta część Sagrady wywołuje największe kontrowersje, a mnie zafasynowała, choć jest tak różna od tej, do której przyzwyczaił nas Gaudi, brak płynności, kanciastość, ostrość wyrazu.

Fot. A. Bober

Fot. A.Bober

Fot. A. Bober

” Dwoma liniałami i sznurem tworzy się architekturę” A. Gaudi.

Fot. A. Bober

Ramiro de Maetzu powiedział o Gaudim : ” Talent tego człowieka jest tak oszałamiający, że nawet ślepiec rozpoznałby jego prace przez dotyk”

Fot. A. Bober

Fot. A. Bober

Kiedy pomyślę o słowach Ramiro, to faktycznie byłoby to cudowne przeżycie móc dotykać tych cudów z zamkniętymi oczami i zgadywać sensy, kształty, a może i kolory…

Fot. A. Bober

Fot. A. Bober

Już przyglądając się tej budowli z zewnątrz czułam się oszołomiona, ale to co zobaczyłam wewnątrz odebrało mi mowę. Byłam olśniona tą grą światła jaka miała miejsce we wnętrzu katedry.

Fot. A. Bober

„Perfekcja architektury to zamrożona muzyka…” L. Byron

Fot. A. Bober

Cuda i dziwy :))

Fot. A. Bober

Fot. A. Bober

” Kolumna jest jak trzon, pień drzewa; dach jest jak góra z grzbietami i zboczami ; sklepienie to jaskinia sekcji parabolicznej” A. Gaudi

Fot. A. Bober

Fot. A.Bober

Te wszystkie kształty : hiperboloidy,  paraboloidy, helikoidy szokują , zachwycają i zapierają dech w piersiach.